Beleidsinformatie verbonden partijen
Per verbonden partij ziet u de algemene basisgegevens. Ook kunt u zien wat de actuele ontwikkelingen en de belangrijkste risico’s bij de verbonden partij zijn. Deze beleidsinformatie is ook te ontsluiten via de programma's. Daar ziet u welke verbonden partij mede verantwoordelijk is voor de realisatie van de betreffende doelstelling.
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
• Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
• Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
• Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
• Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
• Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
• Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. A.W. Kolff (voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur)
- Dhr. P.J. Heijkoop (lid Drechtstedenbestuur)
- Mw. C.M.L. Lambrechts (lid Drechtstedenbestuur)
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Daarnaast heeft de Drechtraad voor de GRD drie ambities geformuleerd:- versterken van onze economie: kracht, op duurzame wijze.
- aantrekkelijker maken van ons gebied.
- zorg en (zelf)redzaamheid van onze inwoners.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- De gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 leiden tot een nieuwe Drechtraad. De nieuwe Drechtraad kan het regionaal Meerjarenprogramma (rMJP) wijzigingen vanaf de jaarschijf 2018.
- In 2017 is het advies van de Drechtsteden in het kader van het proeftraject Maak Verschil opgeleverd aan het nieuwe kabinet. In ons proeftraject is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het wegnemen van een aantal blokkades in structuren, systemen en regelgeving, om zo de economische slagkracht van het gebied te versterken. In 2018 wordt hierop doorgepakt.
- Per 1 januari 2018 treedt Hardinxveld-Giessendam formeel toe tot de Drechtsteden. Vanaf dat moment zijn zeven gemeenten eigenaar van de GRD.
- De ontwikkelingen in het sociaal domein en dreigende tekorten (zie risico's) vragen om adequate sturing, wederzijdse informatie uitwisseling en actie. We verwachten dat de GRD bij de Geactualiseerde Begroting 2018 komt met maatregelen om de (gemeentelijke) uitgaven terug te brengen.
- De integratie van (onderdelen) van de GR Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk) in de SDD van de GRD.
- De invlechting van het onderdeel IBD vastgoed in het onderdeel SCD.
- De basisregistratie is aan rijksregels onderworpen. De inkomsten van derden worden daarmee nihil. Het Rijk compenseert slechts deels en aflopend. Dit is verwerkt in de begroting.
Risico's
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein vormen zowel beleidsmatig als financieel een risico. Zorgpunten zijn met name de groei van het aantal personen in de bijstand en de stijging van het aantal statushouders. De rijksbudgetten zijn onvoldoende om de uitgaven te bekostigen.
- In onze zienswijze op de Perspectiefnota 2018 van de GRD hebben wij geuit dat we verwachten dat de GRD ten aanzien van de gemeentelijke bijdrage de nullijn hanteert. Dit betekent dat de GRD de voorstellen uit de Perspectiefnota dekt binnen hun eigen begroting en bij de Geactualiseerde Begroting 2018 komt met concrete, direct te verwerken, maatregelen. De dekkingsvoorstellen kunnen de gehele GRD Begroting, dus ook het sociale domein, betreffen. Als de GRD niet komt met deze maatregelen of zelfs met aanvullende voorstellen (in het kader van 'Trap op') bij de Geactualiseerde Begroting 2018, heeft dat direct een negatief effect op onze financiële positie daar aanvullende uitgaven niet zijn meegenomen in onze Kadernota 2018.
- Het regionale Meerjarenprogramma (rMJP) is nu gedeeltelijk incidenteel opgenomen in de begroting van de GRD. Bovendien is onder andere in het rapport Zichtbaar Samen Maritiem bevestigd dat de doelen van het juiste niveau zijn maar dat het huidige uitvoeringsprogramma de middelmaat niet voldoende ontstijgt. Daarmee vormt het qua realisatie van doelen en ambities een beleidsmatig risico en voor wat betreft de structurele impact van het rMJP een financieel risico voor ons.
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
• Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
• Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
• Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Mw. C.M.L. Lambrechts (voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur)
- Dhr. H. van der Linden (lid Algemeen en Dagelijks Bestuur)
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
• Coördinatie van de uitvoering van de bestuursopdracht JGZ (jeugdgezondheidszorg).
• Transformeren Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid.
• Transformeren jeugdhulp (mede op basis van de evaluaties die in 2017 zijn uitgevoerd), in verbinding met lokale voorveld.
• Contracteren en monitoren inkopen op jeugdzorg.
• Leveren/verbeteren van sturingsinformatie inzake jeugdhulp.
• Aangekondigde uittreding uit de GR van de gemeenten Leerdam en Zederik.Risico's
• Geen (kosten-)effectieve transformatie Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid.
• Duurdere c.q. minder kwalitatieve samenvoeging tussen meldkamers van Zuid-Holland Zuid en Rotterdam Rijnmond dan beoogd.
• Niet afdoende transformatie jeugdhulp.
• Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
• Te lang gecontinueerde zorg door aanbieders jeugdhulp.
• Aangekondigde uittreding uit de GR van de gemeenten Leerdam en Zederik.Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden (lid Algemeen en Dagelijks Bestuur)
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- Voorbereiden op Omgevingswet.
- Mogelijk privatiseren van bouwtaken.
- Herijken toezicht systematiek.
- Borging kwaliteitseisen 2016.
- Uitvoeren van in 2016 opgestarte reorganisatie.
- Aangekondigde uittreding gemeenten Leerdam en Zederik uit de GR per 1-1-2019.
Risico's
- Mogelijk privatiseren van bouwtaken.
- Aangekondigde uittreding gemeenten Leerdam en Zederik uit de GR per 1-1-2019.
- Invoering Omgevingswet.
Verbonden partijen
Gemeenschappelijk regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VR ZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff (Voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur)
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
• Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
• Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
• Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- Kostenverdeelsystematiek: na de voorgenomen besluitvorming over nieuwe kostenverdeelsystematiek medio 2017 zullen de raden gevraagd worden vóór 1 december 2017 een zienswijze te geven op de nieuwe kostenverdeelsystematiek.
- Herziening Dekkingsplan: het dekkingsplan is het bestuurlijk document dat de basisbrandweerzorg beschrijft. De burgemeester heeft de taak het ontwerp dekkingsplan te bespreken met de raad en de reactie in te dienen vóór 1 december 2017.
- Vernieuwde brandweerzorg: in het traject 'Vernieuwde brandweerzorg: op naar 2020' worden voorstellen gepresenteerd met financiële (bezuinigingsopgave), personele en inhoudelijke consequenties voor de brandweerorganisatie.
- Terrorismegevolgbestrijding: functionarissen in onze regio worden voorbereid op de effecten van en het optreden na een terroristische aanslag.
- Zelfredzaamheid: het belang van de zelfredzaamheid van burgers en het bewust maken van burgers, zodat ze weten wat er van ze verwacht wordt ten tijde van een crisis.
- Doorontwikkeling bevolkingszorg: professionalisering van bevolkingszorg, waarbij de doorstap wordt gemaakt van “beheersing en uitvoering” naar bevolkingszorg gebaseerd op “relaties en netwerken”.
- Risicobeheersing en Omgevingswet: de komst van de nieuwe Omgevingswet leidt tot een nieuwe afdeling met als doel de multidisciplinaire samenhang in beleid en uitvoering te bewerkstelligen.
Risico's
- Gemeentelijke herindelingen: in de loop van 2017 wordt duidelijk wat de gevolgen zullen zijn van de herindeling van Vijfheerenlanden.
- Samenvoeging meldkamers ZHZ en Rotterdam Rijnmond: vanwege de onzekerheid over de C2000-migratie is de samenvoeging van de meldkamers in ieder geval uitgesteld van 8 augustus naar 22 november 2017.
- Realisatie 2e uitrukpost Oranjepark: in samenwerking met de brandweer wordt de voorbereiding voor de realisatie van een nieuwe uitrukpost aan het Oranjepark gestart. Met de realisatie van deze nieuwe uitrukpost wordt een besparing op de huisvestingslasten beoogd met ingang van boekjaar 2019.
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Onderdelen
- Drechtwerk/Drechtstedenactief
- WerXaam B.V.
- Assembly partner B.V.
- Drechtwerk Diversiteit B.V.
- Drechtwerk Groen B.V.
- Drechtwerk FrisFacilitair B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop (Voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur)
Openbaar of gemeentelijk belang
Het openbaar lichaam behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de sociale werkvoorziening en geeft in opdracht van de gemeenten uitvoering aan de in de wet en in deze regeling genoemde taken. Hiermee streeft de organisatie ernaar dat mensen kunnen werken naar vermogen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- Integratie in de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden/samenwerking via Baanbrekend Drechtsteden.
- Ontwikkelingen rondom de BV's (Frisfacilitair, Assembly Partner en Diversiteit hebben al een nieuwe positie. Voor Drechtwerk Groen wordt nog gekeken naar een passend construct).
Risico's
- Integratie in de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden/samenwerking via Baanbrekend Drechtsteden.
- Landelijke afbouw WSW-subsidie in relatie tot werkelijke lasten.
- Berekende uitstroom WSW-subsidie in relatie tot werkelijk gerealiseerde uitstroom.
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Gevudo: Dhr. J. Mos (voorzitter Algemeen Bestuur)
HVC: Dhr. J. Mos (vertegenwoordiger namens Gevudo)Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC, in de ruimste zin des woords, en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Hoofddoel van HVC: ten algemene nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- HVC breidt momenteel haar warmtenet in Dordrecht uit en voert haar inzamel- en veegtaken voor de gemeente volgens contract uit.
- Voor de ontwikkeling van de tarieven 2018 voor ver- en bewerking van (grof) huishoudelijk restafval, groente-, fruit- en tuinafval en overslag en transport geldt als uitgangspunt een indexatie op basis van het CPI-cijfer januari 2017. Deze index is 1,7%.
Risico's
- Aandachtspunt blijft dat NV HVC haar toekomstvisie beter koppelt aan financieel perspectief (nog niet voltooid).
- HVC blijft behoorlijk gevoelig voor prijsrisico's in energielevering.
- De gevolgen van de Brexit voor afval(import)contracten zijn nog niet goed in te schatten.
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. R. van der Linden (Lid Algemeen Bestuur)
- Dhr. J. Mos (Lid Dagelijks Bestuur)
Openbaar of gemeentelijk belang
Het Wegschap heeft tot taak het beheren en exploiteren van een niet-openbare toltunnel onder de Dordtse Kil tussen Dordrecht en 's Gravendeel, inclusief de daarbij behorende wegen, gebouwen en het tolplein. Daarbij hoort ook het bevorderen van het gebruik van de tunnel en het heffen van tolgelden tegen zodanige tarieven dat een rendabele exploitatie is gewaarborgd. Hierbij dient de veiligheid, zoals ook voorgeschreven in wet- en regelgeving, van de weggebruiker en de medewerkers altijd te zijn geborgd.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- De bijdragen van de garanten hoeven, ook in het meerjarenperspectief, niet te worden verhoogd of geïndexeerd. Ditzelfde geldt voor de toltarieven.
- Gepland is dat in de periode 2020-2022 aanvang wordt gemaakt met een grootschalige renovatie.
- Verwacht wordt dat Rijkswaterstaat in 2018 een beroep doet op de toegezegde bijdrage van € 3 miljoen euro voor de fly-over N3-A16.
Risico's
- Er is nog geen definitieve uitspraak van de Belastingdienst omtrent de vrijstelling van de VPB-plicht. Vooralsnog wordt ervan uit gegaan dat het Wegschap niet VPB-plichtig is.
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop (Voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- Een beperkt aantal parken krijgen de status "nationaal park van wereldklasse". De Biesbos heeft deze status in 2017 gekregen.
- De provincies Brabant en Zuid Holland en de gemeente Sliedrecht treden per 1 januari 2018 uit de gemeenschappelijke regeling. Daarom moet er een nieuwe governance-structuur ontworpen en ingericht worden.
- Het Rijk werkt aan nieuw beleid met betrekking tot de Nationale Parken.
- De Biesbosch in 2021.
Risico's
- De Biesbosch verdient ‘t (Financiën op orde).
- Eventuele gevolgen van uittreding van de provincies Brabant en Zuid Holland en de gemeente Sliedrecht.
Verbonden partijen
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. J. Mos (Lid van Algemene vergadering van aandeelhouders)
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient onmiskenbaar een publiek belang. De GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van ACM (Autoriteit Consumenten en Markten) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting.
Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
Momenteel is onzeker wat er gebeurt met de 50% aandelen van Zeeuwse overheden, die door Delta worden beheerd. Nu de netwerkactiviteiten van Delta aan Stedin zijn verkocht, zijn de aandelen van Evides nu voor 50% in beheer in een bedrijf met een zeer onzeker financieel perspectief. Dit is ons inziens niet de bedoeling van de wetgever. Maar vooralsnog maken de Zeeuwse overheden, ondanks verzoek daartoe van GBE, nog geen aanstalten om dit bezit te "verhangen", vanwege juridische en financiële consequenties voor henzelf.Risico's
Hoewel de invloed van ACM ertoe leidt dat de bedrijfsresultaten gedrukt worden, is er binnen de NV een buffer met behulp van eerder dividend aangelegd. Ingeval van tegenvallers is daarom de kans op substantieel minder dividend in elk geval voor 2018 en 2019 nog gering.
Verbonden partijen
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden (Lid Algemene vergadering van aandeelhouders)
Openbaar of gemeentelijk belang
Het bevorderen en zorg dragen voor een verdere impuls van de spoorlijn Merwedelingelijn (spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen). Het doel is om een tijdige, doelmatige, duurzame en veilige aanleg van de werkzaamheden aan de spoorlijn te bewerkstelligen.
Relevante beleidsinformatie
Dordrecht heeft een meerjarig krediet beschikbaar gesteld. Hieruit worden de jaarlijkse beheerkosten betaald en investeringen gedaan die bijdragen aan de doelstelling, zoals bijvoorbeeld een fietsparkeervoorziening.
Risico's
Geen bijzonderheden.
Verbonden partijen
Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden NV
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Onderdelen
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
· Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
· Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
· Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
· Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
· Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
· Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.We geven onderstaand de informatie van de holding aan. Een visuele weergave van de constructie ROM en de financiële gegevens van de onderdelen (de NV's BV's die onder de holding vallen) treft u in bijlage 6 Informatie ROM-D.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. J. Mos vertegenwoordigd Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V. Voor de overige onderdelen van de ROM-D geldt in principe, dat door het college voor iedere Algemene vergadering van Aandeelhouders een volmacht wordt verleend aan een van de leden van het Drechtstedenbestuur. Voor iedere vergadering is het mogelijk om af te zien van de volmacht en een Dordts collegelid af te vaardigen (hiervoor is geen vaste portefeuillehouder aangewezen).
Openbaar of gemeentelijk belang
De Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is de grondontwikkelingsmaatschappij van de regio Drechtsteden.
De hoofddoelstelling van de ROM-D is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier.Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V. (zie ook uitwerking van de structuur).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- Door Drechtstedengemeenten wordt samen met ROM-D en de Provincie gewerkt aan een voorstel voor de doorontwikkeling van de ROM-D.
- Belangrijkste opgave momenteel is de versterking van de regionale economie met als belangrijkste activiteiten: de uitgifte van kavels, de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen, de revitalisering van bestaande bedrijventerreinen en de promotie van de regio Drechtsteden. Zodat daarmee het gebied een modern aanbod aan bedrijven- en kantorenlocaties biedt op een aantrekkelijke locatie tussen de Randstad, Breda en Duitsland.
- Een nieuw regionaal plan, waarbij herontwikkelingsmogelijkheden worden verkend volgt waarschijnlijk in het najaar van 2017.
- In het najaar van 2017 worden de statuten aangepast waarbij aandeelhoudende partijen meer zeggenschap krijgen over de planvorming/middelenallocatie.
Risico's
- Beschikbare middelen in ROM-D Capital is mogelijk niet toereikend voor nieuwe projecten. Alternatief kan zijn dat er solvabiliteitsvrije leningen worden afgesloten.
- Dit laatste houdt meestal in dat overheden dan garant moeten staan naar de bank.
- Zowel het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) en BNG hebben hun aandelen te koop aangeboden, hierop is negatief gereageerd door Dordrecht in de laatste AVA.
- Invulling bedrijfsplan en businesscase is momenteel onvoldoende
- Beide CV's hebben tezamen nog een substantieel negatief eigen vermogen. Bij Kil III is er een reële mogelijkheid om deze in een reeks van jaren af te bouwen. Bij de projecten CV is die mogelijkheid er vooralsnog niet.
Verbonden partijen
Eneco Groep NV
Eneco Groep NV
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. J. Mos (lid van aandeelhouderscommissie en algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Openbaar of gemeentelijk belang
Zoals bekend is de voormalige Eneco Holding in 2017 onder druk van de minister van Economische Zaken gesplitst in een netbedrijf (Stedin) en een energiebedrijf (Eneco).
In augustus 2017 heeft het college geconcludeerd dat er geen zwaarwegend publiek belang is om aandeelhouder te blijven in het energiebedrijf. Het college wil daarom met andere gemeentelijke aandeelhouders haar aandelenbezit op een zorgvuldige manier afbouwen. Op het moment van opstellen van deze Begroting 2018 is een wensen- en bedenkingenprocedure hierover bij de raad in gang gezet.
Relevante beleidsinformatie
De (financiële) gegevens hebben geen goede vergelijkende waarde, vanwege de splitsing van de toenmalige onderneming in 2017.
Risico's
- Dividend/bedrijfsresultaat zal onder druk blijven staan door de lage marktprijzen. Anderzijds wordt dit risico gedempt door nieuwe acquisities/projecten en langdurige SDE-inkomsten.
- Voor 2017 (dus dividendontvangst 2018) achten we dit risico daarom laag; mede vanwege de officiële voorspellingen die Eneco reeds over 2017 heeft gedaan.
Verbonden partijen
Stedin Holding NV
Stedin Holding NV
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. J. Mos, lid van aandeelhouderscommissie en algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Holding beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- De aandeelhouderscommissie heeft algemene adviestaken richting de AVA en adviestaken bij investeringsbeslissingen. De statutaire positie van de aandeelhouder inclusief de strategie van de onderneming zijn nog onderwerp van gesprek.
- Er moet geïnvesteerd worden in de na de splitsing van Eneco thans directe relatie met Stedin, hoewel nieuw, maar de onderlinge contacten zijn goed.
Risico's
- Zeer vergaande invloed van de Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) op de bedrijfsvoering en nettoresultaat. Deels beïnvloedt dit ook de dividendopbrengst voor de gemeente.
- De ACM houdt onvoldoende rekening met energietransitie en daarmee gepaard gaande kosten/desinvesteringen.
- De ACM beschouwt publieke eigenaren niet als belanghebbenden bij haar besluitvorming. Ze focust vooral op zo laag mogelijke transporttarieven en op korte termijn-rente. De rechtsbescherming vertoont daarmee manco's, waarmee ook de transitie niet gebaat is. Omdat dit in relatie tot de Wet Onafhankelijk Netbeheer, die overheidsbezit voorschrijft, niet goed te rijmen is, is dit probleem bij het ministerie van Economische Zaken op ambtelijk niveau recent onder de aandacht gebracht. Vooralsnog is er nog geen wet- en regelgeving in de maak om dit probleem op te lossen.
- Stedin Holding is in 2017 een zelfstandige entiteit geworden. De waarde van vergelijk van (financiële) gegevens ten opzichte van eerdere jaren is daarom zeer beperkt.
- Van het eigen vermogen is 0,5 miljard hybride.
Verbonden partijen
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. J. Mos (aandeelhouderschap)
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.
Relevante beleidsinformatie
Zoals in eerdere begrotingen is beschreven moet de BNG voldoen aan Europese voorwaarden, die echter voor een overheidsbank en haar risicoprofiel minder stringent zouden moeten zijn. Dit bracht met zich mede dat de dividenduitkeringen sterk werden ingeperkt. Inmiddels is een adviesrapport (EBA Leverage ratio report) uitgebracht. Het rapport biedt ruimte voor een aangepaste, minder stringente, leverage ratio vereiste voor BNG Bank.
De uiteindelijke doorwerking in de definitieve regelgeving staat op dit moment echter nog niet vast.Risico's
- De aanhoudend lage lange rentetarieven leveren nog steeds een sterk dempend effect op het resultaat en dividend.
- De risico's van aandeelhouderschap zijn zeer laag. Een aanzienlijk deel van de financieringen heeft betrekking op onroerend goed in de publieke sector. Dit risico wordt echter voor het grootste deel ondervangen door garanties van overheden op verstrekte kredieten en door de waarborgfondsen WSW in de sector Volkshuisvesting en WfZ in de sector Zorg. De waarborgfondsen worden via achtervangconstructies óók gegarandeerd door de overheid. Per saldo resulteert daarom het risico op de Nederlandse Staat.
- Van het eigen vermogen is € 0,733 miljard hybride.
Verbonden partijen
Stichting administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. J. Mos (Penningmeester)
Openbaar of gemeentelijk belang
Oorspronkelijk was het doel het in eigendom verwerven en beheren van een glasvezelinfrastructuur in de regio Drechtsteden. Momenteel is het doel het beheren van aandelen/certificaten en het uitoefenen van stemrecht in de Breedband Drechtsteden Groep BV.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- In 2017 is geconstateerd dat een aantal RvC-leden te weinig tijd heeft om haar toezichtstaak goed uit te voeren. De samenstelling van de RvC zal daarom veranderen.
- Momenteel wordt door het bestuur zelf gezocht naar geschikte kandidaten.
Risico's
Geen bijzonderheden.
Verbonden partijen
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop (Voorzitter Algemeen Leden Vergadering)
- Dhr. R.C.A. Meester (voorzitter)
- Dhr. J.H.S. Goossensen (bestuurslid)
- Dhr. H.F.J. van Gurp (bestuurslid)
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. is op 26 juni 2003 opgericht en heeft als hoofddoelen:
- het namens de leden selecteren van een marktpartij en het namens de leden contracteren van die marktpartij, om op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving scholen, woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten, openbare ruimten en infrastructuur te realiseren.
- De realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden.
- In alle fasen van de ontwikkeling van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
- De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. bestaat uit de leden - Stichting Regionaal Opleidingscentrum Da Vinci College en de Gemeente Dordrecht, en fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden).
Relevante beleidsinformatie
Actuele opgaven van de verbonden partij
- Uitwerking Campusontwikkeling Leerpark Smart Industry (startnotitie begin 2018), richtinggevend voor de afronding van de bouw van het Leerpark.
- Nemen van (financiële) maatregelen ter verbetering van het exploitatieresultaat Duurzaamheidsfabriek (DZHF).
Risico's
Niet sluitende exploitatie Duurzaamheidsfabriek (DZHF). Het exploitatietekort zal in 2018 verder teruglopen als gevolg van de rentebijstelling, die in 2017 heeft plaatsgevonden en door overige (financiële) maatregelen (onder andere hogere verhuuropbrengsten).
Verbonden partijen
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden (Bestuurslid)
- R.C.A. Meester (Ambtelijk)
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen
- Voorbereiden bouw zonneweide Crayestein. Aanvang bouw derde kwartaal 2017. Inclusief participatiemodel.
- Ontwikkeling windenergie op het Eiland van Dordrecht: in 2016 is de aanvraag om omgevingsvergunning in procedure gebracht. Realisatie windturbine verwacht in 2018.
- Exploitatie zon op gemeentedaken.
- Energiebesparingsproject Blok voor Blok (energiebesparing particuliere woningen).
Risico's
ECD heeft een vergunningaanvraag lopen voor de bouw van een windmolen op het HVC terrein op Duivelseiland. Er zijn bezwaren tegen deze molen. Afwijzen van de vergunningaanvraag geeft een verlies van € 150.000.